اهمیت تهویه – قسمت اول

در هنگام تولید گوشت، تخم مرغ، شیر و دیگر محصولات دامی به خوبی ثابت شده است که مدیریت شرایط محیطی باعث کاهش هزینه های تولید می گردد. در تولید و پرورش جوجه های گوشتی همه اجزای زنجیره تولید – از گله های اجداد تا جوجه های یک روزه – از کنترل شرایط محیطی موثر سود می برند.

هدف از ارائه این مجموعه 3 مساله می باشد:

  • مشخص کردن معیار ها و شرایط محیطی که برای دستیابی به حداکثر توان ژنتیکی در جوجه های گوشتی نسل جدید ضروری می باشند.
  • مشخص کردن مهمترین عوامل در طراحی مرغداری های مدرن، جهت تامین شرایط محیطی بهینه.
  • ارائه راهکار های موثر جهت مرغداری ها
  • توزیع دوره ی نوری (برنامه ها نوری مداوم و متناوب)

اهداف و روش های مدیریت محیط

هدف از این کار تامین محیطی جهت افزایش عملکرد گله، دستیابی به یک رشد بهینه و یکنواخت و بهبود بازدهی خوراک در گله های گوشتی می باشد، با اطمینان از اینکه گله در سلامت و رفاه به سر می برد. سیستم های گرمایشی به خصوص در مرحله جوجه کشی، نقش مهمی را در مدیریت محیط ایفا می کند. از طرف دیگر تهویه در سراسر دوران پرورش، حتی زمانیکه دمای لازم برای پرنده تامین شده به منظور کنترل کیفیت هوا مورد نیاز می باشد. بنابراین تهویه جهت دستیابی به بهترین عملکرد، مهمترین ابزار در مدیریت محیط مرغداری می باشد.

مقدمات تهویه

به علت اینکه تهویه به منظور تامین هوای مناسب و خروج گرد و غبار و گازهای اضافی در سالن پرورش جوجه های گوشتی بسیار مهم است لذا یادگیری اصول مقدماتی تهویه جهت طراحی و مدیریت سالن ضروری می باشد. به طور کلی 2 نوع سیستم تهویه وجود دارد. 1) تهویه طبیعی که در کشور ما چندان قابل اجرا نمی باشد 2) تهویه با هواکش. در این نوع تهویه از هواکش ها جهت انتقال و حرکت هوا به داخل سالن استفاده می شود. بر این اساس دو نوع سیستم تهویه داریم. سیستم تهویه با فشار مثبت یا سیستم دمنده که چندان رایج نمی باشد. سیستم تهویه فشار منفی که در آن هوا توسط هواکش ها از سالن خارج شده و از طریق دریچه های ورودی، وارد سالن می گردد. در این سیستم هواکش ها و هواده ها، امکان کنترل شرایط محیطی داخل سالن را فراهم می کنند و میزان هوای تخلیه شده و جریان هوا در سالن به آسانی قابل کنترل می باشد. در این نوع تهویه هواکش ها، هوا را از سالن به بیرون هدایت می کنند و در درون سالن یک خلا و فشار منفی ایجاد می کنند و چون فشار هوای بیرون سالن بیشتر از فشار هوای داخل سالن است، هوای بیرون از طریق ورودی های هوا، وارد سالن می شود.

جهت بهره مندی از جیره های اختصاصی بر اساس شرایط اقلیمی منطقه و مشاوره فنی، با بخش خدمات تخصصی پس از فروش شرکت آریا داتیس پرور تماس حاصل فرمایید.

جهت دانلود این پادکست به کانال تلگرام آریاداتیس مراجعه فرمائید.


17 مهر 1400

تمامی حقوق متعلق به آریاداتیس پرور می باشد.