اهمیت تهویه- قسمت سوم

امروزه در اکثر مرغداری ها سیستم تهویه فشار منفی استفاده می شود. در سیستم تهویه فشار منفی، هوا توسط هواکش ها از سالن خارج شده و از طریق دریچه های ورودی، وارد سالن می گردد.

در این سیستم هواکش ها و هواده ها، امکان کنترل شرایط محیطی داخل سالن را فراهم می کنند و میزان هوای تخلیه شده و جریان هوا در سالن به آسانی قابل کنترل می باشد.

در این نوع تهویه، هواکش ها هوا را از سالن به بیرون هدایت و داخل سالن یک خلا و فشار منفی ایجاد می کنند و به دلیل اینکه فشار هوای بیرون سالن بیشتر از فشار هوای داخل سالن است، هوای بیرون از طریق ورودی های هوا، وارد سالن می شود.

سیستم تهویه فشار منفی به صورت کلی به 3 حالت تقسیم بندی می شود که در این پادکست آموزشی، تهویه حداقلی را مورد بررسی قرار دادیم :

همان طور که میدانید هدف از تهویه حداقلی وارد نمودن هوای تازه به داخل سالن و خروج رطوبت اضافی، گازهای مضر ،گرد و غبار از سالن ، در هوای سرد و یا زمانی که پرندگان بسیار کوچک هستند، می باشد. در این سیستم هوای ورودی باید بدون برخورد به پرنده ها و سرمازدگی آنها وارد سالن شود. در این نوع تهویه برای سالن های با پرورش بستر، تعدادی هواکش با عرض کم روی دیواره جانبی یا تعدادی هواکش سقفی و دریچه های ورودی حداقل، در بخش بالایی دیوارهای جانبی یا دریچه های زیر سقف استفاده می شود.

در هوای سرد تهویه کمتر از اندازه موجب کاهش کیفیت هوا و بستر شده و سلامت و عملکرد گله را به خطر می اندازد. تهویه بیش از اندازه نیز موجب ایجاد کوران، کاهش رطوبت و افزایش گرد و غبار در سالن و افزایش مصرف سوخت در فصول سرد می شود.

به طور کلی سه عامل اساسی که کیفیت هوا را تحت تاثیر قرار داده و نیاز است در تهویه حداقل ، مدیریت شوند شامل دی اکسید کربن ، رطوبت نسبی و غلظت گاز آمونیاک می باشند. تهویه حداقل مجهز به تایمر بوده و در ابتدای دوره پرورشی یا در آب و هوای سرد، این سیستم حداکثر هر 5 دقیقه یک بار روشن می شود. با رشد پرنده و بزرگ شدن آن و یا در آب و هوای گرم، حالت تایمر کنار گذاشته شده و هواکش ها بیشتر بر اساس دما کار می کنند.

در قسمت های بعدی ، برای شما همراهان عزیز انواع دیگر تهویه را توضیح خواهیم داد .

کارشناسان شرکت آریا داتیس پرور در ارتباط با به کار گیری مطالعات جدید صورت گرفته در این مورد در طول دوره در خدمت مصرف کنندگان محترم بوده و به طور رایگان مشاوره های لازم در ارتباط با مبحث فوق را ارائه خواهند داد.

جهت دانلود این پادکست به کانال تلگرام آریاداتیس مراجعه فرمائید.


17 مهر 1400

تمامی حقوق متعلق به آریاداتیس پرور می باشد.