مدیریت آب در پرورش طیور – قسمت اول

آب یک ماده خوراکی حیاتی است که تا زمانی که مشکلی پیش نیاید توجهی به آن نمی شود. تولید کنندگان نه تنها باید تلاش کنند که به مقدار کافی آب تهیه کنند، بلکه باید بدانند که در آبی که پرندگان مصرف می کنند و در سیستم های خنک کننده مرغداری استفاده می شود، چه موادی وجود دارد.

وظایف آب :

آب به منظور مصرف پرنده، کاهش دما (شامل سیستم های کول پَدینگ و مِه پاش) و تسهیل امور بهداشتی مورد نیاز می باشد. پرندگان بر اساس وزن بدن خود، در حدود 1.6 الی 2 برابر خوراک مصرفی خود از آب استفاده می کنند. آب یک ماده حیاتی در متابولیسم و تغذیه پرنده می باشد. از دیدگاه فیزیولوژیکی آب مصرف شده توسط پرنده جهت انتقال مواد مغذی، واکنش های آنزیمی و شیمیایی بدن و همچنین تنظیم دمای بدن استفاده می شود. ارتباط زیادی بین مصرف آب و خوراک پرنده وجود دارد. بنابراین مصرف آب می تواند جهت مشاهده عملکرد گله استفاده شود. بسیاری از کنترل کننده های الکترونیکی در مرغداری ها، توانایی مشاهده مصرف آب روزانه و ثبت اطلاعات برای چندین کنتور آب را دارند. این خصوصیت اجازه می دهد که کنتور آب به طور مجزا بر روی خطوط تامین آب در جلو و انتهای سالن نصب شود. یکنواختی گله در ابتدا و انتهای سالن با استفاده از مصرف آب می تواند بررسی شود. مصرف آب در قسمت هایی از سالن که تعداد پرنده بیشتری وجود دارد، بیشتر می باشد. زمانیکه پرندگان به طور یکسان در جلو و عقب سالن توزیع نشده باشند، رقابت جهت دریافت آب و دان افزایش خواهد یافت.

عواملی که مصرف خوراک را تحت تاثیر قرار می دهند:

سن پرنده: با افزایش سن پرنده مصرف آب افزایش می یابد.

دمای محیط و استرس گرمایی: با افزایش دما مصرف آب پرندگان افزایش می یابد. یکی از راه های اصلی تنظیم دمای بدن پرنده، تبخیر آب از طریق دستگاه تنفس طی عمل له له زدن می باشد. با له له زدن پرنده آب از بدن خارج شده و نیاز به جایگزینی آن به منظور نگهداری تعادل آب بدن پرنده می باشد. طی دوران استرس گرمایی مصرف آب پرنده دو تا سه برابر می شود.

دمای آب: چندین آزمایش به منظور بررسی اثر استفاده از آب خنک بروی پرندگان در آب و هوای گرم انجام شده است. در بیشتر این آزمایشات ، دمای آب باعث بهبود عملکرد در جوجه های گوشتی و مرغان تخمگذار شده است. هر دمایی، پایین تر از دمای بدن پرنده می تواند مفید باشد. آب مصرف شده باعث از بین رفتن حرارت بدن و تنظیم دمای بدن می شود.

الکترولیت ها: در طول دوره های تنش گرمایی، بسیاری از مصرف کنندگان از الکترولیت در آب مصرفی استفاده می کنند. الکترولیت ها مواد معدنی بوده که در خون یافت می شود و به منظور رشد و عملکرد طبیعی سلول مهم می باشند. الکترولیت ها همچنین جهت تعادل اسید-باز خون و تجمع مایعات اهمیت دارند. برخی از الکترولیت هایی که در پلاسمای خون یافت می شوند شامل سدیم، پتاسیم، کلسیم، منیزیوم، کلر، بیکربنات و سولفات می باشد. اضافه کردن الکترولیت ها نه تنها باعث جایگزینی مواد از دست رفته در طول تنش گرمایی شده، بلکه باعث تحریک مصرف آب نیز می شود. این عوامل باعث کاهش مرگ و میر ناشی از تنش گرمایی می گردد.

برنامه های نوردهی: نور نیز یکی دیگر از عوامل محیطی است که مصرف آب پرنده را تحت تاثیر قرار می دهد. پرندگان اگر غذا نخورند آبی نمی نوشند و بالعکس اگر آب مصرف نکنند، غذایی مصرف نمی کنند. در زمان خاموشی پرندگان استراحت کرده و در نتیجه آبی مصرف نمی کنند، مگر اینکه زمان خاموشی طولانی باشد.

ارتباط بین مصرف آب و خوراک دریافتی و بسیاری از عوامل محیطی، اهمیت آن را در متابولیسم بدن پرنده و عملکرد بدن نشان می دهد. در مرغداری باید مطمئن بود که برای همه پرندگان به مقداری نا محدود و کافی آب تامین شده است. اگر چنین اتفاقی نیفتد منجر به کاهش مصرف خوراک، تولید تخم مرغ پایین، کاهش رشد و کاهش بازدهی خوراک می گردد.

در قسمتی بعدی ، به کیفیت آب و استاندارد های آن اشاره خواهیم داشت.

جهت راهنمایی و مشاوره میتوانید با دپارتمان فنی شرکت آریاداتیس در تماس باشید.

جهت دانلود این پادکست به کانال تلگرام آریاداتیس مراجعه فرمائید.


17 مهر 1400

تمامی حقوق متعلق به آریاداتیس پرور می باشد.