• خانه
  • آموزش
  • مدیریت آب در پرورش طیور – قسمت سوم (آخر)

مدیریت آب در پرورش طیور – قسمت سوم (آخر)

pH: شاخصی جهت ارزیابی اسیدیته یا قلیاییت می باشد. مقیاس 0 الی 14 جهت اندازه گیری آن استفاده می شود. عدد 7 خنثی، مقادیر زیر 7 اسیدی و مقادیر بالای 7 قلیایی می باشد. pH بین 6 الی 8.6 برای تولید و پرورش جوجه های گوشتی مناسب می باشد ولی پرندگان می توانند دامنه pH بین 4 الی 8 را نیز تحمل کنند. pH بالاتر از 8 باعث کاهش مصرف آب می شود.

خاصیت قلیایی: خاصیت قلیایی توسط کربنات کلسیم، بیکربنات و یا سولفات ایجاد می شود. قلیاییت بالا باعث افزایش ظرفیت بافِری آب می شود.

کل مواد جامد: مجموع مواد جامد نشان دهنده کل مواد جامد محلول و غیر محلول می باشد. مجموع مواد جامد به طور مستقیم به وضعیت سلامت پرنده ارتباطی ندارد. ولی عملکرد تجهیزات و آب، به طور منفی تحت تاثیر مواد جامد محلول بوده که می تواند عملکرد پرنده را تحت تاثیر قرار دهد.

ترکیبات سمی: بسته به ترکیب مواد مقدار مواد سمی متفاوت خواهد بود. عناصری مثل سرب، سلنیوم و آرسنیک جهت ممانعت از بروز مشکلات مربوط به سلامت گله باید کمتر از PPM 1 نگهداری شوند.

بسیاری از استاندارد های کیفیت آب، برای آب مصرفی طیور در ابتدا مطابق با آب مصرفی انسان، آماده شده بود. امروزه برخی از این استانداردها بر اساس تحقیقاتی در ارتباط با بهره وری طیور گوشتی و تخمگذار توصیه شده است. اخیرا تحقیقاتی در ارتباط با سطوح آهن، منگنز، نیترات و pH در آب مصرفی طیور و اثرات آن ها بر روی عملکرد پرندگان انجام شده است. نتایج این تحقیقات نشان می دهد که سطوح بالای آهن، منگنز و نیترات اثری بر سلامت طیور ندارند. البته لازم به ذکر است که تجهیزات خطوط آبی که در این آزمایشات مورد بررسی قرار گرفتند، دچار مشکلاتی مثل گرفتگی نیپل و مه پاش شدند. عملکرد جوجه های گوشتی در هنگامی که غلظت این مواد زیاد می شود، بیشتر با کاهش عملکرد تجهیزات تحت تاثیر قرار می گیرد تا وضعیت سلامتی پرنده. کیفیت پایین آب منجر به افزایش رشد باکتری ها خواهد شد.

نکات مدیریتی در ارتباط با آب:

انجام آزمایش آب: در هر مرغداری باید آزمایشات مربوط به آب چاه فارم انجام گیرد. کیفیت آب می تواند در طی زمان هایی که بارش باران زیاد بوده و یا در دوره های خشک سالی تغییر یابد.

تغییرات منظم فیلترها: رسوبات و ذرات ریز موجود در آب می تواند باعث گرفتگی نیپل ها شده و موجب تاثیرات منفی بر کیفیت بستر شود. فیلتر های مسدود شده باعث محدود شدن جریان آب در آبخوری ها و سیستم های سرمایشی می شود.

شستشوی خطوط آب بطور منظم: پس از اضافه کردن مکمل ها و دارو ها به آب (برای مثال واکسن، دارو، ویتامین و الکترولیت ها) جهت شستشوی خطوط آب یک جریان آب با فشار بالا مورد احتیاج می باشد.

جهت راهنمایی و مشاوره میتوانید با دپارتمان فنی شرکت آریاداتیس در تماس باشید.

جهت دانلود این پادکست به کانال تلگرام آریاداتیس مراجعه فرمائید.


17 مهر 1400

تمامی حقوق متعلق به آریاداتیس پرور می باشد.