اهمیت تهویه- قسمت چهارم

تاثیر دما بر روی پرنده

پرندگان عموما توسط جریان هوا خنک می شوند. یعنی هوا باعث جابجایی هوای گرم اطراف پرنده شده و آن را به محیط منتقل می کند. آنها عرق نمی کنند و لذا به صورت سیستم تبخیری خنک نمی شوند. پرندگان به طور عمده جهت خنک شدن، گرمای بدن خود را به هوا منتقل می کنند. اگر شما مشاهده کردید که پرندگان بال های خود را بالا می آورند، آنها احساس گرما کرده و لذا بخش بیشتری از بدن خود را در معرض هوا قرار داده تا خنک شوند.

سپس دمای داخلی بدن پرنده رو به افزایش رفته و در ادامه مصرف خوراک و رشد پرنده کاهش یافته و متوقف می شود. اگر این شرایط کنترل نشود، نهایتا پرنده خواهد مرد. زمانی که پرنده گرمای بدن خود را به محیط منتقل می کند، میتوان با تخلیه هوای گرم داخل سالن و جایگزینی آن با هوای خنک بیرون سالن از افزایش دمای سالن جلوگیری نمود.

علاوه بر این، تغییر هوای سالن و عبور جریان هوا از روی بدن پرنده، می تواند به خنک کردن پرنده در دمای بالا کمک کند. به این حالت اثر خنک کنندگی باد گفته می شود. برای مثال اگر دمای داخل سالن در حدود 32 درجه سانتیگراد و سرعت عبور هوا در حدود 5/2 متر بر ثانیه باشد، پرنده دمایی در حدود 26 درجه سانتیگراد احساس می کند.

استفاده از اثر خنک کنندگی باد در مناطقی با رطوبت نسبی بالا و همچنین در آب و هوای گرم در سنین بالا امکان پذیر می باشد. در آب و هوای بسیار گرم، ذرات بسیار ریز آب که توسط مه پاش در هوا اسپری می شوند و یا آبی از طریق سیستم کولینگ تبخیر می شود، منجر به خنک شدن سالن می شود. همزمان با تبخیر آب در سالن دما شروع به کاهش می کند. سیستم های خنک کننده تبخیری به میزان جریان هوایی که در سالن توسط هواکش ها تامین می شود، بستگی دارد و زمانی بهترین کارایی را دارد که رطوبت نسبی هوا زیاد نباشد.

این نوع سیستم های خنک کننده در مناطق خشک و گرم کاربردی می باشد. همچنین پرندگان با استفاده از تنفس می توانند بخشی از دمای بدن خود را از دست دهند. دلیل اینکه دیده می شود که برخی پرندگان در زمان گرما له له می زنند، همین مساله می باشد. این حالت زمانی اتفاق می افتد که دمای هوا 10 – 7 درجه نسبت به دمای آسایش گرم تر شود.

کارشناسان شرکت آریا داتیس پرور در ارتباط با به کار گیری مطالعات جدید صورت گرفته در این مورد در طول دوره در خدمت مصرف کنندگان محترم بوده و به طور رایگان مشاوره های لازم در ارتباط با مبحث فوق را ارائه خواهند داد.

جهت دانلود این پادکست به کانال تلگرام آریاداتیس مراجعه فرمائید.


17 مهر 1400

تمامی حقوق متعلق به آریاداتیس پرور می باشد.