• خانه
  • آموزش
  • مدیریت نوردهی در پرورش طیور- قسمت سوم (آخر)

مدیریت نوردهی در پرورش طیور- قسمت سوم (آخر)

برنامه های نوردهی متناوب:

برنامه نوردهی متناوب شامل دوره های نوردهی و تاریکی می باشد که در طول شبانه روز تکرار می گردد. تقسیم کردن دوره های خاموشی به 2 قسمت یا بیشتر، می تواند بر روی پارامتر های تولید در جوجه های گوشتی، تاثیر گذار باشد. برای مثال وزن لاشه هنگام عرضه به بازار و درصد گوشت سینه می تواند بیشتر شود. با استفاده از برنامه های نوردهی متناوب، پرندگان به صورت تکه تکه خوراک دهی می شوند و فعالیت های اضافی که توسط الگوهای منظم نوردهی و خاموشی ایجاد شده می تواند بر روی سلامت پا و کیفیت لاشه موثر باشد. لازم به ذکر است که در برنامه های نوردهی متناوب آبخوری و دانخوری باید به میزان لازم فراهم گردد.

مدیریت آب و هوای گرم:

در شرایط گرم آب و هوایی برنامه نوردهی باید به گونه ای تنظیم شود که بیشترین آسایش برای پرنده فراهم شود. برای مثال مصرف خوراک در اوج ساعات گرما قطع شده و در این ساعت ها خاموشی اعمال گردد و ساعاتی از شب جهت نوردهی تنظیم گردد تا به پرندگان اجازه مصرف خوراک در زمان خنک داده شود.

رنگ نور و منبع آن:

چندین نوع از منابع نوردهی می تواند در جوجه های گوشتی مورد استفاده قرار گیرد. رایج ترین منابع نوری شامل لامپ های التهابی، فلورسنت و یا LED می باشد. لامپ های التهابی طیف مناسبی از نور را تامین می کنند، ولی از لحاظ بازدهی انرژی مناسب نیستند.لامپ های فلورسنت نسبت به لامپ های التهابی، اقتصادی تر می باشند. ولی شدت نور آنها به مرور کاهش یافته و قبل از اینکه از بین بروند باید آنها را تعویض نمود.لامپ های LED از نظر بازدهی مناسب بوده و رنگ های مختلف آن را می توان انتخاب نمود. قیمت ابتدایی آن بالا بوده ولی طول عمر آن زیاد است. در تحقیقات صورت گرفته در ارتباط با طول موج های مختلف با شدت نور یکسان، به نظر می رسد زمانی که از طول موج 415 الی 560 نانومتر (بنفش و سبز) استفاده می شود، سرعت رشد جوجه های گوشتی نسبت به زمانی که از طول موج بیشتر از 635 نانومتر (قرمز) و یا رنگ سفید استفاده شود، افزایش می یابد.

شدت نور:

در ارتباط با شدت نور، شرایط محیطی باید بررسی شود. در مقالات اشاره شده که شدت نور در هفته اول 40 – 30 لوکس و پس از آن 10 – 5 لوکس باعث بهبود مصرف خوراک و رشد می گردد. شدت نور کمتر از 5 لوکس در طول روز باعث تاثیر منفی بر روی میزان مرگ و میر، ضریب تبدیل غذایی و رشد می گردد.

تاثیرات منفی شدت نور پایین:

  • بر رشد چشم پرنده تاثیر منفی دارد.
  • منجر به افزایش زخم کف پا، ناشی از بستر می شود.
  • کاهش فعالیت و رفاه پرنده
  • تاثیر منفی بر روی وضعیت فیزیولوژیکی پرنده، به نحوی که پرنده قادر به تشخیص تفاوت بین شب و روز نمی باشد.

جهت راهنمایی و مشاوره میتوانید با دپارتمان فنی شرکت آریاداتیس در تماس باشید.

جهت دانلود این پادکست به کانال تلگرام آریاداتیس مراجعه فرمائید.


17 مهر 1400

تمامی حقوق متعلق به آریاداتیس پرور می باشد.