کیفیت جوجه یک روزه – قسمت سوم

گام نخست جهت تضمین عملکرد مناسب در پایان دوره پرورش، خرید جوجه یک روزه از جوجه کشی معتبر و ایجاد شرایط مناسب برای پرورش می باشد. که این ویژگی ها تابع ژنتیک جوجه ها و مجموعه عملیات مرغ مادر و جوجه کشی می باشد. به طورکلی کیفیت نامطلوب جوجه ممکن است مربوط به اشکال در مواردی مانند : گله های مادر، جوجه کشی، گله های گوشتی و کنترل کیفیت جوجه یک روزه باشد. علاوه بر این، فراهم نمودن آب و دان با کیفیت که از لحاظ وجود باکتری های بیماری زا مورد بررسی قرار گرفته باشد امری حیاتی است. در برخی از موارد، آلودگی به مایکوتوکسین ها می تواند از مرغ مادر به جوجه یک روزه منتقل شود و بر رشد جنین و متعاقبا بر رشد گله تاثیر منفی بگذارد. لذا استفاده از راهکارهای مناسب جهت به حداقل رساندن آلودگی ها در نهایت میتواند منجر به بهبود عملکرد و سلامت پرنده گردد.

کمبود مواد غذایی تخم مرغ، از عوامل مهم کاهش جوجه در آوری در مراحل پایانی جوجه کشی است. علاوه بر این ، جوجه های هچ شده از تخم مرغ های ضعیف، به علت کمبود مواد غذایی و ناتوانی سیستم ایمنی از بین می روند و در صورت زنده ماندن ، در آغاز رشد نیز ضعیف هستند و دوره پرورش طولانی تری خواهند داشت.

رشد و تمایز جنین پرندگان به مواد غذایی تخم مرغ وابسته است. کمبود تغذیه ای هنگام تشکیل تخم مرغ بر رشد جنین اثر منفی خواهد داشت، علاوه بر این جوجه های تولیدی از گله های جوان نسبت به گله های مسن ، کوچک و ضعیف تر هستند، و مستعد دهیدراته شدن (از دست دادن آب بدن) می باشند. از سوی دیگر پرورش جوجه ریز احتیاج به مدیریت و رسیدگی بیشتری دارد،. بنابر این باید از ارسال جوجه های ریز به فارم هایی که دارای بعد مسافت زیادی با جوجه کشی هستند خودداری شود، چرا که در غیر این صورت تعداد و شدت دهیدراته شدن و تعداد جوجه های حذفی افزایش می یابد.

از طرفی گله های مادر با سن های بالا تولید تخم مرغ های با پوسته نازک تری می نمایند که در نگه داری آنها از نظر حرارت و رطوبت بایستی دقت بیشتری به عمل آید و هم چنین می بایست نسبت به ضد عفونی آن ها در فارم با دقت بیشتری اقدام شود، زیرا که نفوذ عوامل بیماری زا به دلیل نازکی پوسته به میزان بیشتر و در مدت کوتاهتری در آن ها صورت می گیرد. ابتلای گله های مادر به بیماری های ویروسی، باکتریایی و مایکوپلاسمایی در کیفیت جوجه یک روزه تاثیرگذار می باشد به طوری که ایجاد هر نوع استرسی به گله از جمله ابتلا به بیماری های عفونی باعث انتقال آن ها به جوجه یکروزه گشته و نهایتا در طول دوران درگیری گله با عوامل استرس زا، کیفیت جوجه یکروزه افت نموده و میزان تلفات اولیه و تعداد جوجه های حذفی در طول دوره پرورش افزایش می یابد.

همچنین محیط جوجه کشی می تواند به چند روش میزان جوجه درآوری و کیفیت جوجه را کاهش دهد. میزان نامناسب حرارت و رطوبت ، نقاط مربوط به چیدن تخم مرغ ها و تهویه و چرخاندن غلط همگی میتواند تاثیر منفی بر تکامل جنین داشته باشند. همچنین تخم مرغ های ترک دار، برس کشیده شده و مرطوب می تواند باعث انتقال آلودگی سطح پوسته به داخل و آلودگی سایر تخم مرغ ها گردد.

در قسمت بعدی، به تاثیر تغذیه اولیه بر سیستم ایمنی جوجه ها می پردازیم .

جهت راهنمایی و مشاوره میتوانید با دپارتمان فنی شرکت آریاداتیس در تماس باشید.

جهت دانلود این پادکست به کانال تلگرام آریاداتیس مراجعه فرمائید.


17 مهر 1400

تمامی حقوق متعلق به آریاداتیس پرور می باشد.